Huishoudelijk reglement van de vereniging

Artikel 1:    De vereniging

De Reumapatiëntenvereniging Land van Cuijk is opgericht op 22 september 1988. De vereniging is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel Brabant te Eindhoven onder nummer 40218859.

Artikel 2:   Lidmaatschap en verzekering leden

  1. Nieuwe leden moeten zich schriftelijk melden bij het secretariaat van de vereniging. Het secretariaat heeft de taak de penningmeester en de coördinator van de oefengroepen hiervan in kennis te stellen
  2. Het Huishoudelijk Reglement wordt gepubliceerd op de internet pagina van de RPV LvC en kan worden opgevraagd bij het secretariaat van de vereniging.
  3. Deelname aan activiteiten is voor eigen risico. Het bestuur heeft een collectieve aansprakelijkheidsverzekering afgesloten.
    Verzekerd zijn:
    • het bestuur en de bestuursleden als zodanig
    • de vrijwilligers, wanneer zij voor onze vereniging actief zijn.
  4. Bij busreizen e.d. wordt door het bestuur géén collectieve ziektekosten-, reis- en/of annuleringsverzekering afgesloten. Betaalde reiskosten worden niet terugbetaald (bijzondere gevallen ter beoordeling van het bestuur).
  5. Het lidmaatschap dient schriftelijk vóór 1 december van het lopende kalenderjaar bij de secretaris opgezegd te worden.

Artikel 3;   Contributie

  1. De hoogte van de contributie wordt tijdens de Algemene Ledenvergadering (hierna afgekort als ALV). vastgesteld. Het vastgestelde contributiebedrag wordt van toepassing op het jaar, volgend op het jaar waarin de ALV heeft plaatsgevonden.
  2. De contributie dient bij vooruitbetaling, uiterlijk in de eerste maand van het contributiejaar te worden voldaan, bij voorkeur middels een machtiging via uw bank. Formulieren hiervoor zijn verkrijgbaar bij de penningmeester.
  3. Bij aanmelding als lid na 1 juli is de helft van de contributie verschuldigd.
  4. Bij aanmelding in december betaalt men de contributie pas in januari van het nieuwe kalenderjaar.
  5. Indien in de eerste maand van het kalenderjaar de contributie niet is betaald, volgt kort hierna een aanmaning. De contributie wordt dan verhoogd met administratiekosten
    Indien ondanks herhaalde aanmaningen geen contributiebetaling plaatsvindt, beslist het bestuur over beëindiging van het lidmaatschap op grond van het bovenstaande. Wanneer het bestuur een lid royeert, vindt geen restitutie van de contributie over het resterende gedeelte van het jaar plaats.

Artikel 4:   Donateurs / adverteerders

Toezending van het contactblad aan donateurs / adverteerders (Ons Buukske) en andere informatie betreffende de activiteiten van onze vereniging wordt afhankelijk gesteld van de hoogte van de donatie. Dit ter beoordeling van het bestuur.

Artikel 5:   Algemene Ledenvergadering

  1. De ALV is het hoogste orgaan van de vereniging en heeft tot taak de werkzaamheden van het bestuur te beoordelen.
  2. Indien de ALV zich niet kan verenigen met de werkwijze van het bestuur of van één der bestuursleden, kan zij dit door middel van een motie van wantrouwen kenbaar maken en zonodig tot ontslag van betrokkene(n) besluiten, met in achtneming van de betreffende artikelen in de Statuten.
  3. Voor aanvang van de ALV dient de presentielijst door alle aanwezige leden worden getekend.
  4. Een lid kan zich door een derde laten vertegenwoordigen. De gemachtigde moet daarvoor een schriftelijke volmacht, die ondertekend is door het betreffende lid, vóór aanvang van de ALV overleggen aan de secretaris.
  5. Agendapunten voor de ALV dienen uiterlijk acht weken voor de vergadering bij de secretaris te zijn ingediend.

Artikel 6:   Oefengroepen

  1. De vereniging spant zich in voor het aanbieden van:
    Groepsoefentherapie: bewegen in extra verwarmd water onder begeleiding van een therapeut, die onder supervisie staat van een fysiotherapeut.
  2. Deelname aan de oefengroepen staat open voor leden van de RPV LvC.
  3. Alleen leden, die de contributie van het lidmaatschap hebben betaald, kunnen deelnemen aan de oefengroepen. Indien er geen plaats is in de groepen, wordt men op de wachtlijst geplaatst.

Artikel 6.1:   Coördinatie oefengroepen

  1. De coördinatie van de groepsoefentherapie berust bij een door het bestuur aangewezen bestuurslid (of commissie) van de vereniging.
  2. De coördinator registreert de nieuwe aanmeldingen, de ziekte- en de herstelmeldingen van de zwemleden.

Artikel 6.2:   Entree Fitland (Polsbandje en inschrijfgeld)

  1. Om toegelaten te worden bij Fitland dient men in het bezit te zijn van een polsbandje, dat tegen betaling door Fitland wordt verstrekt. Ook is men verplicht om eenmalig inschrijfgeld te betalen. Is men al lid van Fitland dan hoeft men niet opnieuw inschrijfgeld te betalen.
  2. Na beëindigen van de oefentherapie worden de kosten van het polsbandje door Fitland terugbetaald. Het polsbandje moet dan wel ingeleverd worden.

Artikel 6.3:   Wijze van betaling oefengroepen

  1. De tarieven voor de oefengroepen worden door het bestuur bepaald en vooraf aan de leden bekendgemaakt. De verschuldigde contributie voor de oefengroepen dient, bij voorkeur middels een machtiging bij uw bank,  vooruit per halfjaar te worden betaald.
  2. Leden, die tijdens de betalingsperiode lid van een oefengroep worden, betalen naar rato en dienen deze kosten vooraf te voldoen.
  3. Bij onverhoopte tariefswijzigingen  kunnen deze tarieven van de RPV zonder overleg worden aangepast. Natuurlijk vindt er dan wel eerst overleg plaats tussen aanbieders faciliteitenbestuur van de RPV en haar zwemleden.
  4. De vooruitbetaalde zwemgelden  kunnen niet worden terugbetaald. De kosten voor het zwembad en de instructeur moeten vooraf worden voldaan, ook indien er minder deelnemers zijn. De deelnemers ontvangen een bewijs van betaling, als ondersteuning voor declaratie bij de Zorgverzekering of te gebruiken bij Belastingaangifte. (Zie ook artikel 6.4).

Artikel 6.4:   Betalingsbewijzen voor zorgverzekeraars of belasting

  1. Alle leden, ontvangen een betalingsbewijs voor hun ziektekostenverzekering of voor de belastingaangifte.
  2. Verzekeraars zullen normaal gesproken pas tot vergoeding overgaan aan het einde van het lopende jaar, nadat een betaalde oefenperiode is afgelopen.

Artikel 7:   Bestuur

  1. De bestuurders worden benoemd, c.q. gekozen door de algemene vergadering. Kandidaten kunnen worden voorgesteld door het bestuur, voorgedragen door de algemene vergadering of door het uit eigen beweging beschikbaar stellen van een lid (of leden).
  2. De bestuursfuncties worden in de eerst volgende bestuursvergadering naar vermogen verdeeld en z.s.m. aan de leden medegedeeld.
  3. Het bestuur van de vereniging vergadert zo dikwijls als door de voorzitter of door twee leden van het bestuur nodig wordt geacht, maar minimaal zes keer per jaar.
  4. Het bestuur van de vereniging draagt er zorg voor dat de bestuurs- en ledenvergaderingen worden voorbereid en dat de besluiten van deze vergaderingen worden uitgevoerd.
  5. In geval van langdurige afwezigheid of ontstentenis van voorzitter, secretaris of penningmeester, wijst het bestuur uit haar midden een vervanger aan.
  6. De voorzitter heeft de leiding tijdens de bestuursvergaderingen, en  bij de ALV en hij treedt op als woordvoerder van de vereniging. Hij/zij kan deze taken in een voorkomend geval aan een ander bestuurslid delegeren.
  7. De secretaris draagt in overleg met de voorzitter zorg voor:
    – de agenda van de bestuurs- en de ALV;
    – voor de notulen daarvan;
    – voor het jaarverslag;
    – voor de ledenadministratie;
    – voor een tijdige verzending van de vergaderstukken;
    – voor de correspondentie en het beheren van het archief.
    Bij de uitvoering van deze taken kunnen zonodig andere bestuursleden worden ingeschakeld.
  8. De penningmeester is belast met het beheer van de financiën van de vereniging. Hij/zij kan voor het doen van uitgaven tot een door het bestuur vast te stellen bedrag worden gemachtigd.
  9. Het bestuur  kan commissies aanstellen voor uitvoering van de diverse taken.
  10. In elke commissie dient minimaal één bestuurslid te zitten, die aan het dagelijks bestuur regelmatig verslag uitbrengt.
  11.  Bestuurs- en commissieleden kunnen conform de declaratiebesluit de aantoonbaar gemaakte onkosten, die zij voor de vereniging maken, bij de penningmeester declareren.
  12. Bestuurs- en commissieleden zijn verplicht tot geheimhouding van persoonlijke en andere vertrouwelijke gegevens, die hen binnen het bestuur ter ore komen.
  13. Jaarlijks ontvangen de bestuursleden, afhankelijk van de functie, een vaste vergoeding voor reiskosten naar bestuursvergaderingen,  telefoonkosten, gebruik pc, printer, e.d. Deze vergoeding wordt naar redelijkheid door het bestuur vastgesteld.
  14. Bestuursleden mogen 1 x per jaar, als waardering voor hun inzet, voor rekening van de vereniging dineren voor  een gepast bedrag indien de financiën dit toelaten.

Artikel 8:   Vacatures bestuur

  1. Tijdens de ALV wordt over de kandidaatstelling van de toekomstige bestuursleden, indien door de vergadering gewenst, schriftelijk gestemd.
  2. De namen en enkele gegevens van alle tot dan toe voorgestelde kandidaten worden vermeld op de agenda van de ALV.
  3. Leden die verhinderd zijn om de vergadering bij te wonen kunnen bij volmacht hun stem uitbrengen. Een schriftelijk bewijs van voorkeur, voorzien van naam van en ondertekend door het afwezige lid, kan door een ander lid tijdens de stemming worden ingebracht. Per kandidaat mag slechts één stem worden uitgebracht.
  4. Voor het tellen van de schriftelijk uit te brengen stemmen dient een stemcommissie te worden ingesteld, bestaande uit twee leden, die de stembriefjes ophalen en na het tellen de uitslag aan de voorzitter meedelen. Stemmen, bij volmacht uitgebracht conform het gestelde in artikel 8, lid c, dienen worden meegenomen in de uitslag.

Artikel 9:   De kascommissie

  1. De kascommissie, bestaande uit minimaal twee leden plus een reservelid, controleert het beheer van de financiën door de penningmeester en brengt daarvan schriftelijk verslag uit aan de aanwezige leden op de ALV.
  2. Als de kascommissie akkoord gaat met het financiële beheer, verleent de ALV de penningmeester daarvan décharge.
  3. Leden van de kascommissie mogen geen lid zijn van het bestuur, geen familie van de penningmeester en ook geen zakelijke relatie hebben met de penningmeester.
  4. Ieder kascommissielid wordt voor twee jaar benoemd. Tijdens de ALV treedt jaarlijks één lid van de commissie af en wordt er in zijn/haar plaats een nieuw lid benoemd. Het reserve kascommissielid, dat geen deel heeft uitgemaakt van de controle, kan herbenoemd worden.
  5. De kascommissie kan zich in overleg met het bestuur op kosten van de vereniging laten bijstaan. Het locatieadres kan om praktische redenen ook wel eens ergens anders zijn.
  6. Leden van de vereniging kunnen zich voorafgaand aan de ALV als kandidaat voor de kascommissie opgeven of eventueel er kan er een lid door het bestuur worden gevraagd.

Artikel 10:   Algemeen

  1. Het lidmaatschap van de vereniging verplicht het bestuur en ook de leden tot naleving van de Statuten en het Huishoudelijk Reglement.
  2. In gevallen waarin de Statuten en het Huishoudelijk Reglement niet voorzien, beslist het bestuur.

Aldus opgemaakt tijdens de ALV te  Mill    d.d.    20-03-2013